صفحه اصلی > پست مهم و سیاسی : تبیین رویت پذیری انقلاب اسلامی

تبیین رویت پذیری انقلاب اسلامی

تبیین رویت پذیری انقلاب اسلامی

۱- بيش از نيم قرن است اخبار انقلاب اسلامي روي آنتن رسانه‌هاي جهان است. روزي نيست رسانه‌هاي جهان اخبار مربوط به ايران را در صدر فرآورده‌هاي خبري خود نداشته باشند. سرّ اين ديده شدن و مطرح بودن چيست؟

معمولا دو عامل باعث ديده‌شدن يك پديده مي‌شود:

الف- نوري كه به آن مي‌تابد

ب- چشمي كه آن را مي‌بيند

اما همه پديده‌ها به‌صرف اين‌كه نوري به آن تابيده يا چشمي آن را ديده مشمول اصل رويت‌پذيري و ديده‌شدن به‌ويژه در حوزه سياسي و اجتماعي نمي‌شود.

نيم قرن است صداي انقلاب و سيماي ايران در جهان ديده مي‌شود. مي‌گويند يك كنش سياسي يا اجتماعي اگر «معنايي» در آن نباشد ديده نمي‌شود.

اينكه انقلاب اسلامي ديده مي‌شود مربوط به معنايي است كه در اين پديده نادر انقلاب‌هاي جهان وجود دارد.

ميشل فوكو معتقد است چيزي كه در پديده‌هاي اجتماعي سبب رويت‌پذيري مي‌شود «قدرت» است.«قدرت» همان نوري است كه يك پديده اجتماعي و انساني را روشن و آن‌را رويت‌پذير مي‌كند.

در جهان قدرت‌هاي زيادي وجود دارد اما به اندازه ايران و انقلاب اسلامي رويت‌پذير نيستند. چه قدرتي درجه رويت‌پذيري ایران را بالا مي‌برد؟

جنس قدرت در ايران و انقلاب اسلامي چيست؟ چرا قدرت‌هاي بزرگ كمر به «هدم» و «نابودي» آن بسته‌اند؟ چرا علي‌رغم تفاهم و تباني قدرت‌هاي جهاني و منطقه‌اي نتوانستند در جنگ سخت و نرم آن را به زير بكشند.

۲- ميشل فوكو هنگامي كه امام (ره) در پاريس بود چند بار به ملاقات امام آمد. او براي درك چنين قدرتي به ايران سفر كرده و در جريان مبارزات ملت ايران عليه استبداد پهلوي و استعمار خارجي قرار گرفت.

پس از اين مسافرت‌ها طي مقاله‌اي در روزنامه فرانسوي نوول ابزرواتور نوشت.

«در آغاز تاريخ، پارسيان حكومت‌داري را ابداع كردند. فرمول آن را به اسلام دادند. مديران پارسي به عنوان مديران خلافت اسلامي خدمت كردند. ولي ايران از دل همين اسلام، مذهبي را بيرون كشيد كه به مردمش يك نيروي بي‌انتها براي مقاومت عليه قدرت حاكميت مي‌بخشيد.»

از ديدگاه فوكو آن «معنايي» كه در پديده انقلاب اسلامي محرک اصلي ديده شدن و رويت‌پذيري شده دانش حكمراني و مذهبي است كه يك نيروي بي‌انتها براي مقاومت در برابر قدرت‌هاي جهان مي‌دهد.

او در ادامه مقاله مي‌نويسد. «مردمي كه در اين گوشه كره زمين زندگي مي‌كنند. – ايران- زير و روي سرزمينشان را مي‌شناسند و معتقدند در استراتژي‌هاي جهاني سهم دارند.

او مي‌افزايد : « مردم ايران به قيمت جانشان دنبال چيزي مي‌روند كه ما در دوران رنسانس و بحران‌هاي بزرگ مسيحيت حتي‌الامكان آن را فراموش كرديم آن چيز معنويت سياسي است. همین‌الان مي‌توانم خنده فرانسويان را به اين گفته بشنوم

اما مي‌دانم آن‌ها در اشتباه هستند.»

موقعي كه فوكو اين مطالب را مي‌نوشت «قدرت» ايران به اين اندازه نبود كه مثلا در يمن شريك راهبردي ايران مراسم سان و رژه‌اي را در صنعا به راه اندازد كه تنه به تنه رژه ارتش روسيه در مقابل كاخ كرملين و رژه ارتش چين در پكن بزند.

آن موقع قدرت ایران و مقاومتي كه فوكو از آن ياد مي‌كند هنوز به پشت دروازه‌هاي رژيم اشغالگر قدس نرسيده بود و تست جنگ ۳۳ روزه براي سنجش قدرت نظام نامشروع اسرائيل صورت نگرفته بود.

۳- كنش انقلاب اسلامي در سرآغاز پديداري آن دست‌وپنجه نرم كردن به ابرقدرت مسلط آن روز بود. قرار نبود ما خودمان را درگير يك جنگ نيابتي كنيم اما غرب ما را در جنگ داخلي و جنگ تحميلي گرفتار كرد تا مبارزه با استبداد جهاني را فراموش كنيم اما امام (ره) هوشمندانه پس از پذيرش قطعنامه ، سمت‌وسوی نبرد را به سمت استبداد و استكبار جهاني گرفت. اين كنش نيرومند سياسي،نظامي و فرهنگي انقلاب اسلامي است كه انقلاب اسلامي را در قله «رويت‌پذيري» نگه داشته است.

قدرت‌هاي منطقه‌اي و جهاني چاره‌اي جز به رسميت شناختن اين «قدرت» ندارند.

امام (ره) در ۱۰ صفحه اول وصيت‌نامه سياسي و الهي خود پرده از آن نيروي بي‌انتهايي كه ميشل فوكو از آن به‌عنوان يك «مذهب» ياد مي‌كند، برداشت. آنجا كه امام (ره) با تكرار كليدواژه «ما مفتخريم.» مفاخر انساني و الهي ائمه طاهرين را به رخ جهانيان كشيد. آنجا كه امام (ره) صراحتا از «قرآن» و «عترت» و حديث ثقلين ياد مي‌كند . حديثي كه جميع فرق اسلامي بر‌آن اتفاق نظر دارند.

انقلاب اسلامي به‌واسطه نوري كه از جنس قدرت انبيا و اولياي الهي به آن تابيده مي‌شود، رويت‌پذير شده است. انقلاب اسلامي به دليل كنش سياسي و اجتماعي و فرهنگي ملت ايران كه در آن بار «معنايي» خاص وجود دارد ديده مي‌شود.

🖋محمدكاظم انبارلويي

#ج_رزما

دیدگاهتان را بنویسید